Billede2 1

Det sjoveste er at springe ned i skumgraven sammen med Sofia

Kasper, gymnast hos Hvidovre Gymnastik

Egmont Fonden & Specialsport.dk

sportspraktik til specialskolebørn

Indsatser

Formålet er at udvikle en metodisk tilgang omkring hvordan vi som samfund hjælper børn med særlige behov i specialskolerne i gang med sport og foreningsliv – så alle har adgang til livslangt fællesskab og sundhed. 

Vi gør det ved at

  • opgøre aktivitetsprocenten hos forskellige typer af specialundervisningstilbud.
  • udvikle håndholdte løsninger på de udfordringer familierne møder helt lokalt, hvorfor vi etablerer professionelle netværk der har fokus og interesse i at hjælpe med at fjerne barriererne i det nære miljø.
  • udvikle indsatsen omkring sportspraktikker sammen med specialskoler i hele Danmark.
  • nedbringe barriererne omkring foreningsliv og hjælpe 400 familiers børn med særlige behov i gang med sport eller meningsfulde fritidsaktiviteter.
Egm fonden logo hvid1

Metoder

Det handler om ‘at gøre det nemt’ at gå til sport. Og så handler det om at se sport som en reel mulighed. På egne vegne, når man er barn, men især at gøre forældre trygge i at der findes foreninger der kan sætte præcis de rammer op for sporten, som deres barn har brug for.

Foreningsliv og skole går sammen om at lade elever ‘sportshoppe’ forskellige sportsgrene, for at vælge sig en ‘sportspraktik’ i 4 uger.

Specialsport.dk interviewer alle forældre og hjælper med det der er svært under sportspraktikken – både omkring familien, barnet og foreningerne.

De fire uger bruges på at prøve sporten af og skabe varige løsninger på udfordringerne.

Billede 5 steps til sport.2022.07 e1656784564588

Resultater

0
har været i sportspraktik indtil nu
Vi er godt på vej til målet!
0%

Forankring

Indsatsen er ikke kun for sjov. Vi mener dybt alvorligt, at nu er det slut med at tænke på børn og unge med særlige behov og handicap, som nogen der naturligt ikke dyrker sport og er med i foreningsliv.  

Derfor vil vi sammen med skolerne udvikle en egen-evaluerings-model til skoler og sport-hjem indsatsen så sportspraktik og overgangen til foreningslivet bliver en del af skolernes årshjul og læringsindsats, når eleverne går ind i mellemtrins-årene, hvor indsatsen er mest effektiv.

Og ikke nok med det – vi har også en mission om at fritids- og foreningsliv skal ind i lovgivningen på specialskoleområdet, hvilket i dag er helt fraværende. Så ja – der er et godt stykke vej endnu før vi er i mål. 

 

Partnere

Men heldigvis er vi ikke alene. Der er en række aktører som alle arbejder for at flere børn og unge med særlige behov og handicap bliver aktive med sport. Vi vil det samme, men gør det på forskellige måder – og det virker lokalt og for det barn, familie, forening eller skole, hvor indsatsen sættes ind. Men vi mangler den samlede nationale plan for ‘hvem gør hvad’. 

Sportspraktik indsatsen er selvfølgelig ikke svaret på alting. Så derfor har vi inviteret mange af de store aktører på området med ind i maskinrummet hos Specialsport.dk og til, at vi sammen finder ud af hvad den bedst mulige indsats er og måske også hvem der vil være de bedste til at løfte de forskellige opgaver?

Og vi gør det selvfølgelig sammen med en række udvalgte partnere ude i kommunerne, fordi det er dér det hele sker.

LEV
videnscenter om handicap
logo IDAN
Parasport DK
DGI logo sort
SUMH Logo RGB Pos

Vi er vilde med, når kommunerne køber samlet ind på indsatsen og samarbejdet, fordi

  • fritidsområdet kender deres foreningsliv
  • skoleområdet har indgående kendskab til børnene
  • familieområdet har løbende kontakt til familierne
  • sundhedsområdet og handicapområdet arbejder begge med det livslange perspektiv

 

Men det er via skolerne og de mange lokale praksisforankrede netværk og professionelle, at vi skal finde gode lokale løsninger på de udfordringer der opstår netop i den del af Danmark. Vi samler vores samarbejdspartnere løbende her nedenfor.

Aarhus K.Lys med grå tekst
placeholder

Kommune

placeholder

Kommune

placeholder

Kommune

Følg med