sportspraktik for specialskolebørn
8 ud af 10 børn bliver aktive efter sportspraktik
Alle veje fører til sportspraktik. Sådan er det i Specialsport.dk, fordi vi ved at det er dét der virker.
Alt hvad vi gør omkring den enkelte elev og familie, og alle de indsatser vi samarbejder med partnere omkring, handler om netop det: At finde og fjerne præcis de barrierer der står i vejen for, at netop dette barn kan være med i et af foreningslivets fællesskaber.
Metoden
Det handler om ‘at gøre det nemt’ at være med. Og så handler det om at se sport og foreningsliv som en reel mulighed. På egne vegne, når man er barn, men især at gøre forældre trygge i at der findes foreninger der kan sætte præcis de rammer op for sporten, som deres barn har brug for.
Vi samarbejder tæt med skoler om at inspirere elever og forældre, til at lade eleverne deltage i ‘sportspraktik’ i 4 uger i foreningslivet. Det kan være via AULA, film, undervisningsmateriale eller gennem foreningernes tilstedeværelse på skolerne.
Specialsport.dk taler med alle interesserede forældre og gennemgår de forskellige muligheder for foreningsliv, ud fra præcis de vilkår som den enkelte familie og barn har. Vi hjælper derefter med dét der er svært under sportspraktikken – både omkring familien, barnet og foreningerne.
De fire uger bruges på at prøve sporten af og skabe varige løsninger på udfordringerne.
Teori
Vi har udviklet en model for hvordan vi skal hjælpe forskellige grupper af specialbørn. Tjek vores beskrivelse ud nedenfor.
Se Silas vælge sport til sportspraktikken i 4 uger
Se filmen her og bliv klog på hvad alle mener om sportspraktik indsatsen
Resultater
Skoleforløb
Vi samarbejder med 38 forskellige skoler om at tilbyde deres elever sportspraktik .
Individuelle forløb
Alle børn med handicap kan blive tilmeldt et individuelt sportspraktik-forløb.
Landsdækkende skalering
Inden 2030 skal 3.000 elever siger JA TAK til at komme i sportspraktik 🙂
Fra 1. juli 2022 og til nu har
Procent foreningsaktive elever efter en individuel sportspraktik
Nogle gange laver vi forløb for hele specialskolen - se vores eksempler nedenfor
Eksempler på skoleforløb
Kom med Frederikke til karatetræning i Glostrup Karateklub
Forankring
Indsatsen er ikke kun for sjov. Vi mener dybt alvorligt, at nu er det slut med at tænke på børn og unge med særlige behov og handicap, som nogen der naturligt ikke dyrker sport og er med i foreningsliv.
Derfor har vi sammen med skolerne udviklet en egen-evaluerings-model så sportspraktik og overgangen til foreningslivet bliver en del af skolernes årshjul og læringsindsats, når eleverne går ind i mellemtrins-årene, hvor indsatsen er mest effektiv.
Og ikke nok med det – vi har også en mission om at fritids- og foreningsliv skal ind i lovgivningen på specialskoleområdet, hvilket i dag er helt fraværende. Så ja – der er et godt stykke vej endnu før vi er i mål.
Skoler
Vi er vilde med, når kommunerne køber samlet ind på indsatsen og samarbejdet, fordi
- fritidsområdet kender deres foreningsliv
- skoleområdet har indgående kendskab til børnene
- familieområdet har løbende kontakt til familierne
- sundhedsområdet og handicapområdet arbejder begge med det livslange perspektiv
Men det er via skolerne og de mange lokale praksisforankrede netværk og professionelle, at vi skal finde gode lokale løsninger på de udfordringer der opstår netop i den del af Danmark. Vi har samlet nogle af vores skolepartnere her nedenfor.
Tryk og tjek de detaljerede evalueringer på vores udvalgte skolepartnere og vores samlede erfaringer 🙂
Partnere
Og heldigvis er vi ikke den eneste organisation. Der er en række aktører som alle arbejder for at flere børn og unge med særlige behov og handicap bliver aktive med sport. Vi vil det samme, men gør det på forskellige måder – og det virker lokalt og for det barn, familie, forening eller skole, hvor indsatsen sættes ind. Men vi mangler den samlede nationale plan for ‘hvem gør hvad’.
Sportspraktik indsatsen er selvfølgelig ikke svaret på alting. Så derfor har vi inviteret mange af de store aktører på området med ind i maskinrummet hos Specialsport.dk og til, at vi sammen finder ud af hvad den bedst mulige indsats er og måske også hvem der vil være de bedste til at løfte de forskellige opgaver?
Og vi gør det selvfølgelig sammen med en række udvalgte partnere ude i kommunerne, fordi det er dér det hele sker.
Det sjoveste er at springe ned i skumgraven sammen med Sofia
Kasper, gymnast hos Hvidovre Gymnastik