Udvider til hele landet: Projekt har fundet nøglen til brobygning mellem specialskoler og idrætsforeninger

I to år har Specialsport.dk hjulpet børn med handicap ind i idrætsforeninger, og nu skal støtte på 15 millioner kroner gøre indsatsen landsdækkende. Stifter Trine Ravn deler her de vigtigste erfaringer fra brobygningen mellem specialskoler, familier og foreninger.

Idrætsmonitor, 10. juli 2024. Redaktør Jeanette Linder.

Skal man overbevise andre om, at noget er en god idé, er det altid en hjælp med konkrete eksempler. Det kan Trine Ravn, stifter og daglig leder af ngo’en Specialsport.dk, skrive under på.

I to år har hun og hendes team arbejdet med at udvikle konceptet sportspraktik til elever på udvalgte specialskoler, og de kan nu se tilbage på et afsluttet prøveprojekt, som har nået sine måltal og nu får mulighed for at blive udbredt i langt større skala landet over de næste fem år.

Med sportspraktikken får eleverne mulighed for at afprøve en idræt i en forening en gang om ugen i fire uger. Det sker efter en samtale med forældrene og med den nødvendige støtte fra frivillige hos Specialsport.dk.

Den store læring har været, at skal der bygges bro mellem familierne og foreningslivet, er nøglen at få lærere og pædagoger på specialskolerne med på projektet. Her har de konkrete succeshistorier om elever, som har fundet glæden ved en idræt, været den rette måde at få åbnet op for et samarbejde.

»Det er medarbejderne på skolen, der er afgørende for, at vi kan komme videre. Det er dem, der står med kontakten til eleverne i hverdagen og dem, der har har gatekeeper-rollen i forhold til forældrene. Så hvis lærerne og pædagogerne er overbeviste om, at projektet giver mening for eleverne og deres familier, vil de gerne tale med os,« fortæller Trine Ravn.

Heldigvis har de seneste to år budt på mange gode eksempler på, hvordan børn trods et udviklingshandicap og særlige behov kan blive en del af en idrætsforening. I alt har 358 elever fra specialskoler afprøvet metoden med sportspraktik, hvilket har resulteret i, at omkring 75 procent af dem blevet aktive medlemmer i en idrætsforening efterfølgende, viser Specialsport.dk’s evalueringer.

Resultaterne har været så overbevisende, at ngo’en nu har fået bevillinger på samlet set 15 millioner kroner fra Egmont Fonden, TrygFonden og Novo Nordisk Fonden til at udvide projektet over de næste fem år.

Målet er at nå ud til 2.500 elever landet over, og Specialsport.dk har derfor også indgået et samarbejde med Landsforeningen Lev for at kunne trække på deres erfaringer med landsdækkende indsatser, ligesom der er indgået aftale med Syddansk Universitet om et tilknyttet ph.d.-studie.

Sportsshopping blev erstattet af kontaktkort

Trine Ravn erkender, at det bliver noget af en mundfuld at udbrede sportspraktik-konceptet i så stor skala, men med de seneste to års erfaringer i bagagen føler hun sig fortrøstningsfuld. Metoden er nemlig blevet udviklet og finpudset gennem projektperioden med henblik på at være så bæredygtig som mulig i længden.

For selvom man har holdt fast i grundideen om at lade børnene finde den rette idræt gennem fire prøvetræninger i en forening, er fremgangsmåden før selve sportspraktikken blevet ændret, siden projektet tog de første spæde skridt på en enkelt skole.

Dengang lagde Specialsport.dk ud med at arrangere tre gange halvanden times ’sportsshopping’ på skolen, hvor børnene som det første kunne møde frivillige fra foreninger og afprøve flere forskellige typer idrætter. Hvis man skal gøre det på hver eneste skole fremover, bliver det dog for krævende et arbejde, fortæller Trine Ravn – og samtidig når man heller ikke bredt nok ud.

»Læringen fra den metode var, at rigtig mange af de henvendelser, vi fik efterfølgende, var fra forældre til børn, som allerede var aktive. For de syntes jo, at det havde været nogle megafede dage. Og så endte vi med at bruge kræfter på at lave sportspraktik for en del elever, der var aktive i forvejen,« siger Trine Ravn.

Deraf kom erfaringen med, hvor vigtig en rolle lærerne på specialskolen spiller for at nå ud til familierne og give dem troen på, at sport overhovedet er en mulighed for deres børn.

Ngo’en ændrede derfor strategi og fik i første omgang nogle få elever i sportspraktik gennem opslag på Aula. Med de eksempler i baghånden holdt de dernæst møder med personalet, som fik metoden præsenteret samt en stak kontaktkort i hånden, de kunne give videre til familier, som efter deres vurdering ville have gavn af projektet.

»Det er et kort, de kan have liggende ved for eksempel en skole-hjem-samtale, hvor de kan benytte lejligheden til at spørge forældrene: Har I overvejet sport? Og hvad siger I til, at Specialsport.dk ringer til jer, så I kan finde ud af noget sammen? Det har de været super positive over for, og 63 procent af vores deltagere er faktisk kommet ind via kontaktkort,« siger Trine Ravn.

Det handler om at formidle mulighederne

Ud over at have knækket koden til den indledende kontakt med forældrene fra specialskolerne har det to-årige projekt også give brugbare erfaringer med, hvilke barrierer der typisk er for at få flere børn med udviklingshandicap og særlige behov ind i aktive fællesskaber.

For det er ikke nødvendigvis tilbud, der mangler, da stadig flere idrætsforeninger er begyndt at oprette specialhold, fortæller Trine Ravn. I virkeligheden ligger den største udfordring i at gøre forældrene opmærksomme på disse hold og give dem troen på, at deres børn også kan være med.

»Dybest set er vores opgave at formidle mulighederne, så forældrene kan se, at det kan lade sig gøre, for der er mange måder at kompensere for et barns handicap på. Hvis forældrene for eksempel har kigget på et badmintonhold, men tænker, at det kan deres barn ikke, så kan vi præsentere dem for et specialhold, hvor de spiller med balloner,« forklarer den daglige leder.

De her fire ugers praktik ikke er et spørgsmål om, at barnet skal prøve sporten i fire uger. Det er et spørgsmål om, at vi har fire uger til at finde de rigtige løsninger.

Trine Ravn, stifter og leder af Specialsport.dk

Ifølge hende har det været positivt at opleve, at over halvdelen af de deltagende forældre i projektet reelt ikke har haft de store bekymringer, når de først blev introduceret for muligheden om sportspraktik. Og blandt resten har der især været to gennemgående barrierer at tage hånd om.

Den ene har været bekymringer omkring barnets manglende kommunikationsevne.

»Forældrene er usikre på, om deres barn kan håndteres i foreningen, fordi det har svært ved at kommunikere. Det kan både være i forhold til sprog, men også i forhold til at gøre sig forståelig over for nogen, som ikke kender barnet. Og det er en reel bekymring,« siger Trine Ravn.

Derfor sørger Specialsport.dk for at stille med frivillige, som kan hjælpe og støtte barnet gennem sportspraktikken – og eventuelt også efterfølgende indtil den rette løsning er på plads og barnet kan fortsætte i foreningen fremadrettet.

»Vi plejer at sige, at de her fire ugers praktik ikke er et spørgsmål om, at barnet skal prøve sporten i fire uger. Det er et spørgsmål om, at vi har fire uger til at finde de rigtige løsninger.«

Vil gøre sig selv overflødige

En anden udfordring, som går igen i mange af familierne, handler helt lavpraktisk om at sørge for transport til børnene. Trine Ravn pointerer, at forældrene i forvejen har mange ting, de skal dukke op til i forbindelse med deres barn – lige fra hospitalsaftaler til møder med sagsbehandlere – så idrætshold er svære at prioritere.

»Ofte har de bare ikke flere eftermiddage at give af, og det kan heller ikke foregå om aftenen, når det handler om den her målgruppe. Det må ikke være senere end 16-17-tiden,« forklarer hun.

Ngo’en vil derfor engagere mere end 300 frivillige som en del af en midlertidig løsning på problemstillingen, men på sigt håber Trine Ravn, at nogle af børnene kan støttes til selvtransportering, og at der i samarbejde med kommunerne kan skabes mere permanente ordninger for de familier, der har behov for det.

Kommunerne skal også gerne på banen i andre aspekter af sportspraktikken, for hos Specialsport.dk har man som mål de næste fem år at gøre sig selv så overflødige som muligt i brobygningsprocessen mellem skoler, familier og foreningsliv. Indsatsen skal efter planen forankres i kommunerne, så man sikrer en stabil finasiering og et generelt større fokus på et aktivt foreningsliv for specialskoleelever.

Skal det for alvor lykkes, er der brug for yderligere 15 millioner kroner i støtte over de næste fem år. Trine Ravn har dog troen på, at midlerne kommer i hus, og kommunerne vil se meningen med at forankre indsatsen i takt med, at de gode resultater breder sig.

»For det første vil der blive indlejret en lokal erfaring omkring, at børn med handicap godt kan være aktive i foreningslivet. Den erfaring får både skolen, foreningslivet og kommunen, så det er eksemplets magt, der kan skabe en kulturforandring,« siger hun.

»Den anden del er, at mange kommuner i forvejen har nogle strukturer, som favner det almene skoleområde, og et politisk fundament til at støtte foreningslivet. Det vil vi bruge lokalt til at sige: Hvis almenstrukturen ser sådan ud, hvordan kunne det her område så spille ind hos jer?« fortsætter Trine Ravn.

Helt overflødige skal Specialsport.dk dog ikke være i fremtiden. For uanset hvordan situationen ser ud om fem år, vil der stadig være brug for løbende at opdatere ngo’ens onlineguide til specialhold samt at stå klar med rådgivning til de familier og foreninger, der måtte have brug for det.

»Det er vores kernefundament, som vi fortsat skal tilbyde gratis til alle,« understreger Trine Ravn.